Almindelig eller light sodavand: Hvad skal du vælge?

Almindelig eller light sodavand: Hvad skal du vælge?

Der hersker ingen tvivl om, at sodavand og/eller drikkevarer sødet med sukker, kan tilskrives en del af årsagen til vores øgede kropsvægt de sidste årtier. Skifter du vand ud med almindelig Cola eller juice, vil de fleste opleve at tage på, medmindre de bliver mere aktive (hvilket sjældent sker).

Derfor er det altid interessant at se, hvad der sker, hvis du erstatter SSB’s (Sugar Sweetened Beverages = drikkevarer sødet med sukker) med light produkter (eller vand).

Og inden du råber “aspartam giver kræft overalt”, så få styr på dine facts: Det er ganske enkelt ikke sandt.

Overvægt kan muligvis hænge sammen med sukker-sødede drikkevarer

Som udgangspunkt er der omkring 150 kalorier i én sodavand (det bliver lige min fællesbetegnelse for sukker-sødede sodavand herfra). Drikker du to sodavand (eller flere) dagligt, øger du din risiko for at udvikle diabetes 2,4 gange.[1]

Inden du bliver bange for at udvikle diabetes, bør du huske på, at øger du risikoen med 2,4 gange, betyder det ikke, at du er i risikozonen – det afhænger af udgangspunktet. Dog er det stadig værd at have for øje, når du vælger drikkevarer.

Back on track. Hvis du drikker sodavand dagligt, måske et par stykker, får du altså en masse kalorier uden mæthedsfornemmelse. Det kalder man som udgangspunkt tomme kalorier. Du får måske stillet en sød tand, som gør, at du ikke spiser lidt slik eller lignende, men som udgangspunkt anbefaler jeg ikke at drikke sine kalorier (på denne måde).

Flere studier har undersøgt sammenhængen mellem indtag af sodavand og overvægt, og ét studie fra 2017 påviste en signifikant sammenhæng.[2] Studiet viste, at dem med en stor indtagelse af sodavand oplevede vægtstigning.

Du er måske ikke en af dem, der har oplevet vægtstigning i forbindelse med dit sodavandsindtag, men sammenhæng er som udgangspunkt tilstede.

Men hvad kan du gøre ved det?