Sådan opnår du det bedste vægttab!

Er overskriften på en artikel i nærmest hvert andet dameblad eller blad omhandlende kroppen på den ene eller anden måde.

Desværre – for læseren – er de fleste af disse artikler ikke meget mere værd end det papir, de er skrevet på.

For findes der overhovedet et “bedste” vægttab?

Svaret er nej – med et men

Selvom der ikke findes et bedste vægttab, findes der alligevel tilgange, der er bedre end andre.

Danske forskere har således netop fundet frem til, at kombination af træning og fedmemedicin kan give et varigt vægttab for svært overvægtige.

Det er faktisk utroligt, at det først sker nu – havde forskere spurgt fitnessbranchen for år tilbage, havde de fået samme svar.

Men det er en mindre detalje.

Svært at holde kiloene væk

De fleste har prøvet at tabe sig. Nogle har prøvet at tabe sig virkelig meget. Og nogle har tabt sig mange gange. Fælles for de fleste er også, at de har prøvet at tage noget/det hele på igen.

Så hvordan holder du kiloene væk?

Det besluttede forskere fra Københavns Universitet samt Hvidovre Hospital sig for at undersøge.

De fandt ud af, at kombinerer du moderat til intensiv motion (eksempelvis styrketræning) med indtagelse af fedmemedicin, får du et sundt vægttab med dobbelt så effektive sundhedsgevinster sammenlignet med én af behandlingerne alene.

Forsøgspersonerne havde et BMI på mellem 32 og 43, så det er måske mere repræsentativt, end du lige går og tror.

Ikke ny viden…

Selv om det er det første studie, der påviser, at træning i sig selv kan bruges til at vedligeholde et sundt vægttab, så er det ikke ny viden i branchen.

I Performance Gym PT har vi endnu ikke anbefalet en klient at droppe træningen (eller den sunde livsstil), når de havde nået deres mål, fordi vi ved, at træning virker. Nu kan et studie endelig sætte to streger under.

Ud over at holde kiloene væk, øger træningen også din muskelmasse, reducere fedtmassen samt øger dit kondital og din livskvalitet.

Kampen mod kroppen – bliv klædt bedst muligt på

At tabe sig er en kamp mod kroppen. Når du først har taget på, ønsker kroppen ikke at smide det igen. Kroppens energiforbrug og de appetithæmmende hormoner i kroppen falder, og det betyder, at kroppen tror, den sulter – så den vil snyde dig til at tro, at du er sulten. Den ønsker jo ikke at dø.

Derfor er det ikke nok bare at tænke på vægttabet som endestationen. Du er nødt til at planlægge, hvad der skal ske, når du har tabt dig. Når vi snakker løbende med vores klienter, fylder det en stor del – tiden efter vægttabet. De fleste kan tabe sig, men det kræver meget mere at holde vægten af.

Vores trænere sørger altid for, du er klædt på til tiden efter vægttabet. Det være sig med råd og vejledning til sikker og effektiv træning eller guidance til fornuftige spisevaner. Det er en del af processen, når du arbejder sammen med os, fordi vi ved, at det kræver vedholdenhed at holde kiloene af.

Derfor hører du os aldrig sige: “Nu har du tabt dig – så er det hjem på sofaen og slappe af”.

Fortsæt med træningen – bare en eller anden form for træning – så fastholder du både vægttab og den øgede livskvalitet, vi ved, du får.

Hvis du gerne vil vide, hvordan studiet foregik, har jeg beskrevet det nedenfor.

Sådan gjorde de

De 195 personer, der deltog og gennemførte studiet, skulle starte ud med et otte ugers forløb, hvor de indtog cirka en tredjedel af deres normale energiforbrug.

Her tabte flere sig op mod 13 kilo.

Så inddelte forskerne deltagerne i fire grupper med et bestemt fysisk aktivitetsniveau:

  • Placebo – ‘snydemedicin’ og opretholdt almindeligt aktivitetsniveau
  • Træning – uden fedmemedicin
  • Fedmemedicin – og opretholdt almindeligt aktivitetsniveau
  • Træning og fedmemedicin i kombination

Forsøgspersonerne i to af grupperne skulle herefter træne i ét helt år. Deres træning bestod af minimum 150 minutters moderat motion, 75 minutters højintens træning eller en kombination hver uge. Enten på motionshold eller individuelt. For at sikre sig compliance, blev deltagerne monitoreret via pulsur.

Fedmedicinen var et appetithæmmende præparat, der skulle sprøjtes ind dagligt.

Deltagerne blev vejet løbende og skulle følge sunde kostård fra Sundheds- og Fødevarestyelsen i forsøget på et vægttab.

Resultaterne

Efter ét år viste forsøget, at Træning- + Fedmemedicin-grupperne var i stand til at bevare vægttabet på de cirka 13 kilo.

Placebogruppen tog til gengæld halvdelen på igen.

Træning + medicin havde til gengæld tabt omkring 3.4kg i snit yderligere. Samtidig reducerede de fedtmassen markant, øgede muskelmassen en smule og fik markant bedre kondital.

Fedmemedicin kan jeg ikke hjælpe dig med, men træning, kost og livsstil kan jeg vejlede dig i. Og jeg er faktisk yderst kompetente hertil – Netop derfor er jeg anderkendt som specialist inden for fedttab. Så tøv ikke med at kontakt mig for en gratis uforpligtende samtale om netop dit mål.

Skriv et svar